Για κάποιους η ιστορία του «rally Acropolis» με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα ξεκίνησε το 1952, ωστόσο εκείνης της διοργάνωσης είχε προηγηθεί ένας αγώνας που έφερε την ονομασία «Ελληνικό Ράλλυ Αυτοκινήτων». Ο αγώνας που δεν πέρασε τα στενά ελληνικά σύνορα αποτελούσε μία προσπάθεια φιλάθλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η διαδρομή που χαράχτηκε είχε μήκος 1.922,9 χιλιόμετρα, ενώ η διάρκεια του ήταν 43 ώρες.
Η εκκίνηση δόθηκε στις 7 το απόγευμα της 30 Νοεμβρίου του 1951 από την πλατεία θεάτρου Ηρώδου του Αττικού. Πρώτος ξεκίνησε ο Σπηλιωτάκης ο οποίος βρέθηκε πίσω από το τιμόνι μιας 6 κύλινδρης τζάγκουαρ. Η διαδρομή του αγώνα είχε καθοριστεί να ξεκινήσει από την Αθήνα στη συνέχεια περνούσε από την Τρίπολη, τους Αγίους Θεοδώρους, τη Λάρισα, τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, και την καβάλα ενώ ο τερματισμός είχε οριστεί στο γήπεδο του Α.Ο.Κ. στην Κηφισιά.
Πρώτος την καρό σημαία είδε ο Π. Περατικός με FIAT 1400 ενώ ακολούθησε ο K. Σπηλιωτάκης με Τζάγκουαρ και η Ρένα Κύρτση με Ντόντζ
Ένα χρόνο αργότερα το 1952 ο αγώνας διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της ΕΛΠΑ και μετονομάστηκε σε «Ράλλυ ΕΛΠΑ 1952». Νικητές του αγώνα ανακηρύχτηκαν στη γενική κατηγορία οι Ιωάν. Πεσμαζόγλου – Ν. Παπαμιχαήλ ενώ στις άλλες κλάσεις οι Αλέκος Δαρδούφας – Παούρης με Fiat 1400 και Κ. Νικολόπουλος – Π. Μελιδώνης με Μόρρις Μάϊνορ.
Την ίδια χρονιά έγινε και πρώτη εισήγηση από τον Απ. Νικολαίδη προκειμένου το rally να αποκτήσει διεθνή χαρακτήρα. Ο αγώνας μετονομάστηκε στο γνωστό μας πλέον «rally Acropolis». Ο πρώτος διεθνής αγώνας αυτοκινήτων είναι γεγονός η εκκίνηση δόθηκε το Μάιο του 1953. Νικητές του πρώτου διεθνούς «Ακρόπολις» αναδείχθηκαν στη γενική κατάταξη οι Ν. Παπαμιχαήλ – Δημητράτος με Τζάγκουαρ ΧΚ120 ενώ στις άλλες κλάσεις οι Μουρτζόπουλος – Αντωνόπουλος FIAT 1400 και οι Κ. Νικολόπουλος – Π. Μελιδώνης με Μόρρις Μάϊνορ.
Το 1954, σημειώθηκε η πρώτη ξένη συμμετοχή στο «Ακρόπολις». Ήταν μια ομάδα Γιουγκοσλάβων. Νικητής του αγώνα αναδείχθηκε ο Π. Παπαδόπουλος με συνοδηγό τον Σ. Δημητράκο με ένα «Όπελ Ρεκορντ».
Το 1955 ένα γίνεται ένα ακόμα μεγάλο βήμα που θα φέρει το «rally Acropolis» ποιο κοντά στο διεθνή του χαρακτήρα. 7 ξένα πληρώματα, μεταξύ των οποίων και δύο γυναίκες, λαμβάνουν μέρος. Συνολικά στον αγώνα έλαβαν μέρος 54 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 25 τερμάτισαν κανονικά.
Το 1956 το «Ακρόπολις» συμπεριελήφθη στο Πρωτάθλημα Τουρισμού Ευρώπης, ενώ 17 χρόνια αργότερα εντάχθηκε στο νεοσύστατο τότε παγκόσμιο πρωτάθλημα rally.
Η πετρελαϊκή κρίση δεν άφησε ανεπηρέαστη την διοργάνωση, έτσι το 1974 «rally Acropolis» δεν πραγματοποιήθηκε αλλά επανήλθε στο προσκήνιο τις επόμενες χρονιές.
Η πενταετία από το 1977 έως το 1981 σφραγίστηκε από την κυριαρχία των Ford Escort RS, τα οποία πανηγύρισαν τέσσερις νίκες δια χειρός Μπιορν Βάλντεγκααρντ και Αρι Βάτανεν.
Ένα χρόνο αργότερα δύο σημαντικά γεγονότα γράφτηκαν με μεγάλα γράμματα στην ιστορία του Ακρόπολις. Για πρώτη φορά κέρδισε τον αγώνα ένα τετρακίνητο αγωνιστικό το Audi Quattro, ενώ στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου ανέβηκε γαλλίδα Μισέλ Μουτόν, η οποία μέχρι και σήμερα παραμένει η μοναδική γυναίκα οδηγός που έχει καταφέρει κάτι τέτοιο.
Το 1984 Quattro κατέκτησε άλλη μία νίκη στο Ακρόπολις, ωστόσο εκείνη την περίοδο την παράσταση έκλεβαν τα πανίσχυρα αυτοκίνητα του Group B. Ο Βάλτερ Ρερλ κέρδισε το Ακρόπολις του 1983 με μια Lancia 037, ενώ την διετία 1985-1986 στην κορυφή βρέθηκε το Peugeot 205 T16, με τους Τίμο Σάλονεν και Γιούχα Κάνκουνκεν να μετρούν από μία νίκη.
Το 1987 η απαγόρευση του Group B έφερε τα αγωνιστικά του Group A στο προσκήνιο. Νέοι πρωταγωνιστές όπως οι Lancia Delta, οι Toyota Celica, τα Ford Escort Cosworth και τα Subaru Impreza, έκλεψαν την παράσταση.
Το 1995 ήταν η μοναδική χρονιά που το Ακρόπολις δεν προσμέτρησε στην βαθμολογία του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Νικητές την χρονιά εκείνη αναδείχθηκαν οι Αρης Βωβός και Κώστας Στεφανής οι οποίοι αποτελούν το μόνο ελληνικό πλήρωμα που έχει κερδίσει τον αγώνα στην σύγχρονη ιστορία του.
Στα μέσα της δεκαετίας του 90 η παντοδυναμία του Κόλιν ΜακΡέι στον εθνικό μας αγώνα. Μεταξύ 1996 και 2002, ο αείμνηστος σκοτσέζος κατάφερε να επικρατήσει συνολικά πέντε φορές το 1996, το 1998, το 2000, το 2001 και το 2002.
Από το 2000 το κυρίαρχο αγωνιστικό στο Ράλι Ακρόπολις ήταν το Ford Focus RS WRC με συνολικα επτά νίκες. Μόνο ο Σεμπαστιέν Λοέμπ με Citroen και ο Πέτερ Σόλμπεργκ Subaru κατάφεραν να ανακόψουν την τρελή του πορεία.
Οι νικητές του «rally Acropolis» μέχρι σήμερα:
2011 | 57th Acropolis Rally ofGreece | Sébastien Ogier -Julien Ingrassia | Citroen DS3 WRC |
2009 | 56th Acropolis Rally ofGreece | M. Hirvonen – J. Lehtinen | Ford Focus RS WRC |
2008 | 55th Acropolis Rally ofGreece | S. Loeb – D. Elena | Citroen C4 WRC |
2007 | 54nd Acropolis Rally ofGreece | M. Gronholm – T. Raoutiainen | Ford Focus RS WRC06 |
2006 | 53nd Acropolis Rally ofGreece | M. Gronholm – T. Raoutiainen | Ford Focus RS WRC06 |
2005 | 52nd Acropolis Rally ofGreece | S. Loeb – D. Elena | Citroen Xsara WRC |
2004 | 51st Acropolis Rally ofGreece | P. Solberg – Phil Mills | Subaru Impreza WRC04 |
2003 | Golden 50th Acropolis Rally ` | M. Martin – M. Park | Ford Focus RS WRC 03 |
2002 | 49th Acropolis Rally | C. McRae – N. Grist | Ford Focus RS WRC 02 |
2001 | 48th Acropolis Rally | C. McRae – N. Grist | Ford Focus RS WRC 01 |
2000 | 47th Acropolis Rally | C. McRae – N. Grist | Ford Focus WRC |
1999 | 46th Acropolis Rally | R. Burns – R. Reid | Subaru Impreza WRC 99 |
1998 | 45th Acropolis Rally | C. McRae – N. Grist | Subaru Impreza WRC |
1997 | 44th Acropolis Rally | C. Sainz – L. Moya | Ford Escort WRC |
1996 | 43rd Acropolis Rally | C. McRae – D. Ringer | Subaru Impreza 555 |
1995 | 42nd Acropolis Rally | A. Vovos – K. Stefanis | Lancia Delta HF Integrale |
1994 | 4lst Acropolis Rally | C. Sainz – L. Moya | Subaru Impreza 555 |
1993 | 40th Acropolis Rally | M. Biasion – T. Siviero | Ford Escort Cosworth 4×4 |
1992 | 39th Acropolis Rally | D. Auriol – B. Occelli | Lancia Delta HF Integrale |
1991 | 38th Acropolis Rally | J. Kankkunen – J. Piironen | Lancia Delta HF Integrale 16V |
1990 | 37th Acropolis Rally | C. Sainz – L. Moya | Toyota Celica Turbo |
1989 | 36th Acropolis Rally | M. Biasion – T. Siviero | Lancia Delta HF Integrale |
1988 | 35th Acropolis Rally | M. Biasion – T. Siviero | Lancia Delta HF Integrale |
1987 | 34th Acropolis Rally | M. Alen – I. Kiivimaki | Lancia Delta 4WD |
1986 | 33rd Acropolis Rally | J. Kankkunen – J. Piironen | Peugeot 205 T16 |
1985 | 32nd Acropolis Rally | T. Salonen – S. Haarjanne | Peugeot 205 T16 |
1984 | 3lst Acropolis Rally | St. Blomqvist – B.J. Cederberg | Audi Quattro |
1983 | 30th Acropolis Rally | W. Rdhrl – Chr. Geistddrfer | Lancia Rally |
1982 | 29th Acropolis Rally | Mrs M. Mouton – Mrs F. Pons | Audi Quattro |
1981 | 28th Acropolis Rally | A. Vatanen – D. Richards | Ford Escort RS |
1980 | 27th Acropolis Rally | A. Vatanen – D. Richards | Ford Escort RS |
1979 | 26th Acropolis Rally | B. Waldegaard – H. Thorzelius | Ford Escort RS |
1978 | 25th Acropolis Rally | W. Rohrl – Chr. Geistdorfer | Fiat 131 Abarth Rally |
1977 | 24th Acropolis Rally | B. Waldegaard – H. Thorzelius | Ford Escort RS |
1976 | 23rd Acropolis Rally | H. Kalstrom – C.G. Anderson | Datsun 160 J |
1975 | 22nd Acropolis Rally | W. Rohrl – J. Berger | Opel Ascona RS |
1973 | 2lst Acropolis Rally | J.L. Therier- Chr. Delferrier | Alpine Renault A/110/1600 |
1972 | 20th Acropolis Rally | H. Lindberg – H. Eisendle | Fiat 124 Sport Spider |
1971 | 19th Acropolis Rally | O. Andersson – A. Hertz | Alpine Renault A/110/1600 |
1970 | 18th Acropolis Rally | J.L. Therier – M. Callewaert | Alpine Renault A/110/1600 |
1969 | 17th Acropolis Rally | P.Toivonen – M. Colari | Porsche 911 S |
1968 | 16th Acropolis Rally | R. Clark – J. Porter | Ford Escort Twin-Cam |
1967 | 15th Acropolis Rally | P. Hopkirk – Ron Grellin | BMC Cooper 1275 S |
1966 | 14th Acropolis Rally | B. Soderstrom – Gunnar Palm | Ford Lotus Cortina |
1965 | 13th Acropolis Rally | C.M. Skogh – «Tandlkare» | Volvo Amazon |
1964 | 12th Acropolis Rally | Tom. Trana – G. Thermenius | Volvo PV 544 |
1963 | 11th Acropolis Rally | E. Bohringer – R. Knoll | Mercedes 300 SE |
1962 | 10th Acropolis Rally | E. Bohringer – P. Lang | Mercedes 200 SE b |
1961 | 9th Acropolis Rally | E. Carlsson – W. Karlsson | Saab 96 |
1960 | 8th Acropolis Rally | W. Schock – R. Moll | Mercedes 220 SE |
1959 | 7th Acropolis Rally | W. Levy – H. Wancher | Auto Union 1000 |
1958 | 6th Acropolis Rally | G. Villoresi – G. Basadona | Lancia Aurelia GT |
1957 | 5th Acropolis Rally | Mr and Mrs J. Estager | Ferrari 250 GT |
1956 | 4th Acropolis Rally | W. Schock – R. Moll | Mercedes 300 SL |
1955 | 3rd Acropolis Rally | J. Pesmazoglou – M. Papandreou | Opel Kapitan |
1954 | 2nd Acropolis Rally | P. Papadopoulos – S. Dimitrakos | Opel Record |
1953 | 1st Acropolis Rally | N. Papamichael – S.Dimitrakos | Jaguar XK 120 |
1952 | Rally ELPA | J. Pesmazoglou – N. Papamichael | Chevrolet V8 |